عضو پیشین شورای پروانه نمایش آثار سینمای خانگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده حدود ۳-۴ سال عضو شورای پروانه ساخت سینمای خانگی بودم در آن دوران ما اهدافی کاملاً مشخص داشتیم که بر اساس آن ها مبادرت به اعطای پروانه ساخت و نمایش برای آثار خانگی می کردیم.
وی یادآور شد: در آن دوران هدف اصلی ما این بود که سینمای خانگی در درون خانه ها دست به فرهنگ سازی بزند. تمام تلاش ما نیز در این راستا بود که کمبودهای متعدد فرهنگی که در کشور وجود داشت از طریق این فضا مرتفع گردد و اتفاقاً در آن دوران ما بسیار موفق هم عمل کردیم و آثار بسیار خوبی هم تولید شدند که همچنان در ذهن مردم کشور ماندگارند.
بهمنی با بیان اینکه یکی از دلایلی که طی سال های اخیر شبکه نمایش خانگی را به شدت دچار افول و نزول کرد ورود پول های کثیف به این حوزه بود اظهار داشت: بی تردید کسانی که این طور سرمایه ها را وارد این حوزه کرده اند برای اینکه به سودآوری برسند در مضامین و مفاهیم آثار هم دخالت می کنند و سعی می کنند تا با هنجارشکنی و قبح شکنی های مفرط و ایجاد سر و صدا و جنجال اثرشان پرفروش شود.
کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» خاطرنشان کرد: تعجب اینجا است که چطور اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش آثار سینمای خانگی هیچ نظارت جدی و اصولی بر محتوای این اثار ندارند و کار خودشان را به درستی انجام نمی دهند؟ چرا باید ما امروزه شاهد ولنگاری شدید در حوزه آثار نمایش خانگی باشیم؟ چرا نشانی از فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی-اسلامی در این آثار وجود ندارد اما در عوض دیالوگ های رکیک، بدحجابی های زننده، موضوعات سخیف، ضدفرهنگی و ضد بنیان خانواده به کرات در این آثار دیده می شوند؟
این سینماگر با تأکید بر اینکه نظارت دقیق باعث اعتلای آثار فرهنگی می شود متذکر شد: کسانی که مسئولیت سنگین و خطیر اعطای مجوز به این آثار را دارند باید روی کلمه به کلمه و پلان به پلان این نوع آثار دقت و نظارت جدی داشته باشند و اجازه ندهند تا خدای ناکرده اثری بر ضد فرهنگ و ارزش های ایرانی، اسلامی و انقلابی تولید شود.
وی یادآور شد: بنده خاطر دارم در آن دورانی که ما مسئولیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی و اعطای مجوز به آثار این حوزه را بر عهده داشتیم نظارتی جدی و قاطعانه انجام می دادیم. ما بارها از بزرگان سینما از آقای میرباقری گرفته تا آقایان تبریزی و مدیری و... را دعوت می کردیم و ایرادات آثارشان را به آن ها گوشزد می کردیم و تا رعایت نمی کردند به آن ها مجوز نمی دادیم. ما در آن دوران اجازه ندادیم حوزه سینمای خانگی ولنگار و لجام گسیخته شود اما افسوس که امروزه شاهد روندی معکوس هستیم.
بهمنی در خاتمه این گفتگو یکی از معضلات مهم حوزه شبکه نمایش خانگی را باز گذاشتن درهای آن برشمرد و خاطرنشان کرد: آن زمان جز نویسندگان و فیلمسازان بزرگ کس دیگری در این حوزه کار نمی کرد اما این روزها فقدان نگاه تخصصی باعث شده تا درهای شبکه نمایش خانگی روی هر کسی باز شود و همین مطلب به خودی خود باعث افول این حوزه شده است.
ارسال نظر